Förstå vikten av marknadsföring och hur den bör utformas!
Många väljer att sopa marknadsföring under mattan. Men det finns sätt att lösa det på.
Det råder inga tvivel om att marknadsföring behövs, men nivån och kunskapen kan variera. Marknadsföring är så mycket mer än en annons eller en logotyp.
Många högt uppsatta chefer menar att marknadsföring kopplas ihop med hutlösa summor. ”Varför skall vi anlita en byrå när vi kan göra jobbet själva, menar många chefer och låter receptionisten både uppdatera hemsidan och rå om varumärket lite då och då”. Cheferna sätter ofta sina egna kunskaper i ämnet, i nivå med vad som kan åstadkommas. För alla kan det här med marknadsföring, eller?

Tiderna förändras!
Du vill uppfattas positivt! Då måste man visa detta och se till att bli gillad av rätt målgrupper. Om fler uppvaktar kunden behöver du sticka ut!

Hur kan du bli bättre då?
Om du vet att du inte är ”top of mind” hos dina kunder är det dags att göra något för att öka kännedomen kring din verksamhet.
Hitta en ansvarig som är duktig och gå igenom nuläget! Gör en plan och prioritera! Saknar ni kunskap, plocka in ett proffs, för effekten kommer, var så säker! Låt inte okunskap hindra dig! Syns du inte och får kundens gillande, så finns inte bolaget kvar i framtiden!

Se över:

•    Hemsida – Hittar kunderna dit? Om inte – ta hjälp av en byrå! Olika typer av optimering krävs. Att ha en hemsida med ett nyhetsflöde som inte uppdaterats sedan 2012 sänder inga bra signaler. Det gör inga trista texter eller komplicerade förklaringar heller. Se till att hemsidan fungerar minst lika bra i mobilen som på datorn! ”Mobile first” och ”responsive design”!
•    Grafisk profil – Är vi tillräckligt attraktiva? Stämmer vår profil med våra kärnvärden, vision och affärsmål?  Hur uppfattas vi av kunderna? Gör en kundundersökning!
•    Helhet (förpackningar, nya produktområden, nya koncept) Kan vi göra något för att öka vår försäljning eller synbarhet?
•    Annonser, tryckmaterial. Ofta går det bra att skala av! Gör gärna det!
•    Satsa på digital marknadsföring – där har du allt att vinna! Det är enkelt att mäta effekterna och ta action på resultatet!
•    Mässmaterial – följ den (nya) grafiska profilen
•    Give aways – Gör de någon skillnad?
•    Bilder (säger fortfarande mer än 1000 ord). Se till att de stämmer överens med verksamheten och erbjudandet.

Dåtidens traditionella marknadsföring där annonsproduktioner och dyra kataloger producerades i rasande tempo är fortfarande en nedåtgående spiral. Digital marknadsföring är så mycket mer lönsam och effektiv! Du får en tydlig bild av din målgrupp, kan rikta dina annonser rätt och optimera! Öka konverteringen och ROIn! Det är ingen ide att skjuta på det  – börja redan idag! Du har allt att vinna!